Find de rette NKT-kontaktpersoner til din region her.

NKT vinder rammeaftale med 50Hertz på løsninger til overvågning af energikabler

29. feb. 2024

Den tyske netoperatør 5oHertz har tildelt NKT en rammeaftale på løsninger til overvågning af energikabler. Aftalen dækker en stor del af 50Hertz’ behov for overvågning af on- og offshore kabelsystemer.

Cable_monitoring_highres.jpg
NKT har fået tildelt en turnkey leverings- og serviceaftale på r løsninger til overvågning af eksisterende og fremtidige kabelsystemer, som 50Hertz ejer. Kabelsystemerne under aftalen er fremstillet af NKT og andre kabelleverandører.
Elektricitet er fundamentalt i vores samfund, og kabler spiller en afgørende rolle i at sikre forsyningssikkerhed og for infrastrukturen til den grønne omstilling. Løsninger til kabelovervågning giver information om kablets ydeevne, hvilket kan understøtte maksimal udnyttelse af kabelsystemet og at undgå fejl samt forkorte afbrydelser.
- Vi har arbejdet med 50Hertz på en række store højspændingsprojekter gennem årene. Derfor er jeg nu glad for at styrke vores forhold yderligere ved at levere overvågningsløsninger til en stor del af deres on- og offshore kabelsystemer. At vi er den eneste kabelleverandør, der er valgt som leverandør af kabelovervågning, beviser, at vi er en stærk partner til at sikre kabelsystemers pålidelighed og ydeevne, siger Axel Barnekow Widmark, EVP, direktør for Service i NKT.
Overvågning optimerer kablets ydeevne
En af fordelene ved kabelovervågning er at optimere udnyttelsen af kabelsystemerne, da overvågning også kan være med at forlænge kabelsystemernes levetid.
NKT har stor erfaring inden for kabelbranchen og arbejder tæt sammen med flere leverandører om avancerede sensorteknologier. Som en del af rammeaftalen med 50Hertz leverer NKT også Distributed Temperature Sensing (DTS) og Distributed Acoustic Sensing (DAS), som leveres af den eksterne partner Luna Innovations Inc.
Efter idriftsættelse af kabelovervågningen dækker kontrakten yderligere 10 års service af systemerne med en mulig forlængelse på to år.
Lene Christoffersen
Communications Partner
Image Lene Christoffersen

Nyhedsbrev

Tilmeld dig nu!

Vil du gerne være opdateret og modtage nyheder fra NKT? Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv regelmæssigt opdateret om produkter, løsninger og services.
Tilmeld dig nu!
Rip cord